onsdag 25 juni 2014

Arbetsgång; planering och chansning





En sjal, stickad igår. Själva stickandet tog mellan två och tre timmar. Men det är ju som vanligt inte hela arbetet.
Kvällen innan satt jag och provstickade för att komma på hur jag skulle göra; 


Efter någon timme hade jag kommit fram till sticksätt, var ökningarna respektive minskningarna skulle komma...... Längden fick bli lite chansning, men där hade jag tur och fick lagom "vingbredd" i det färdiga resultatet.



 Och efter själva stickandet så ska den förstås tvättas och läggas ut på tork. Jag är inget för blockning utan torkar helt simpelt upphängt på galge eller utlagt på golvet.

Garnet här är dubbelt tvåtrådigt lingarn från Litauen. Lättstickat och trevligt att handskas med, men det fäller tyvärr lite i tvätten.




4 kommentarer:

  1. Åh, jag tycker den var jättefin! Kommer du att göra ett mönster?

    SvaraRadera
  2. so pretty! so the lithuanian linen sheds :(

    SvaraRadera
  3. Tack Mia och Neki!
    Mia; Jag ska kanske göra ett mönster, eller i alla fall försöka ge en närmare beskrivning avtillvägagångssättet.
    Neki; I'm very fond of this yarn, it's so easy to knit and so comfortable to wear. That it rub off a little do not worry, even Växbo flax rub off a little

    SvaraRadera
  4. Den var fantastiskt fin! Jag tycker absolut att du borde göra i alla fall en karta över hur man får till en så fin sjal :)

    SvaraRadera