söndag 11 januari 2015

Gäckande spets


 Spetsstickning drivit gäck med mig i många år. Förra året skickade jag efter en spetssäde till min elektroniska maskin, och den har inte gjort det hela bättre. Kan erkänna att jag är lite rädd för den. De försök jag gjorde förra året slutade i sneda nålar och ökad uppgivenhet, och så var den så dyr dessutom. Men inför detta nya år har jag lovat mig att inte fortsätta leva i skräck, på den hemska släden bara! Och si, det är möjligt. Antagligen hjälper det att jag nu matar den med särskilt fin vaxad ull.
Eget mönster förstås. Jag saknar det speciella tilläggsprogram man egentligen ska ha till DesignaKnit för att kunna rita spetsmönster, men det går att göra det ändå, om man tillåter sig att göra fel tillräckligt många gånger först vill säga.







3 kommentarer:

  1. Fin! Bra att du har kommit över skräcken ;) . Vaxad ull underlättar helt klart.

    SvaraRadera
  2. Det där du säger känner jag verkligen igen. Jag ska försöka ge mej på färgväxlaren och lära mej jacquard i år. Tiden går fort, så jag får inte vänta för länge.
    Ska någon kunna göra spetsmönster utan tilläggsprogram, så är det du. Vad fint det blev.

    SvaraRadera
  3. Tack Kerstin och Bibbi! Jo, det är skönt att utmana sig själv och våga testa nytt. Och precis som du skriver Bibb så tar det tid. Jacquard ligger högt på min våga-prova-lista också.

    SvaraRadera