måndag 5 januari 2015

Vantar med osymmetrisk topp och kiltumme




Testar att sticka vantar med med osymmetrisk topp och kiltumme. Kan inte påstå att jag har fått till den perfekta formen än, men är på väg framåt i alla fall.  För att få vanten att följa handens form har jag börjat avmaska tidigare i ena sidan, sisådär tio varv innan avmaskning i båda sidor tog vid. Sydda vantar ser ofta ut så, så varför inte stickade?
Kiltummen är ett experiment; här en variant där tummen hamnar precis i sidan. Vanten blir  användbar både på vänster och höger hand, fast inte i kombination med osymmetrisk topp då......Kiltumme lite mer halvvägs mot sidan tycker jag egentligen är bättre; men det försöket sparar jag till nästa gång!





3 kommentarer:

  1. Vad smart du är. Varför har inte jag tänkt på det? Jag bara sitter och gör som alla andra. Du är så himla kreativ och det är så roligt att se vad du hitter på.

    SvaraRadera
  2. Tack för lång och trogen support Bibbi. Du kommentarer inspirerar mig till nya påhitt!

    SvaraRadera
  3. Hur gör man kiltumme. Har du beskrivning

    SvaraRadera