måndag 18 maj 2015

Uppmärksamhet kring gammal klänning


Det är ungefär tio år sedan jag stickade den här klänningen. Nu har den plötsligt hamnat i gruppen 
Machine Knitting på Facebook där den orsakat en lång diskussionstråd och en KAL.

Klänningen var från början  en del i ett konstprojekt. Min intention då var att skapa ett mönster för jämnställdhet, med  mans och kvinnokroppar. Jag ville att kropparna skulle se så vanliga ut som möjligt, vilket inte är lätt när man använder hålkort med bara 24 maskor i bredd. I alla fall tänkte jag att det kunde vara fint om det såg ut som de var staplade på varandra, i ömsesidigt beroende liksom,   därför kopplade jag ihop korten. Men jag använde dem också var för sig och i lite olika versioner.
 I original hålkorten som syns här är det lite upprensat runt kropparna, och bara en tunn ram runt är kvar.
Klänningen är stickad i ull och lätt filtad eftersom det blir långa flotteringar i det här mönstret, den är också fodrad.  Själv har jag inte haft den på mig offentligt, men båda min döttrar har  lånat den och använt ute i svängen och på fester. Lite  uppmärksamhet har den orsakat, men de flesta ser nog inte mönstret först. En kommentar jag minns att de fått är  "Titta hon har snoppar på klänningen"!

Nu har jag alltså släppt mina gamla hålkort fria för andras personliga bruk. Har även fixat en ny variant i DesignaKnit som kan laddas ner här.  Ska bli spännande att se vad ni gör av mönstret!




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

5 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen denna klänning, både hur den ser ut och din tanke bakom den!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar mönstret. Jag använde det som ett första test på överföring mellan DK8 och stickmaskin när jag var på kurs i Danmark i veckan och vilken uppmärksamhet ditt mönster fick! Alla ville fotografera och sprida det. Så din blogg fick genom detta extra stor spridning i maskinstickningskretsen på Jylland. Tack!

    SvaraRadera
  3. Det mønster er da helt igennem fantastisk!
    Jeg er lige nu på strikkehøjskole i DK, og har tilladt mig at dele din side til 'pigerne' her. De er begejstrede!!!!

    SvaraRadera