onsdag 28 oktober 2015

Poncho med beskrivning





 


Slingrigt mönster i skip, en idé som hänger med sedan jag stickade en top i den här mer böljande varianten av mönstret för några år sen. Det är intressant när mönster ger en känsla av tredimensionell form med ljus och skugga. Här har jag använt tunna garner med en blandning av ull och silke. 



Beskrivning; 

Stickfasthet ungefär 38 m/58 v på 10 cm, vilket ger en färdig poncho som är ungefär 60x60 cm.

  • Lägg upp på cirka 190 nålar med fast uppläggning (e-wrap). 
  • Sticka cirka fyra varv slätstickning.
  • Ställ in maskinen på på skip/slipstitch och mönsterrapporten enligt bilden nedan (ruta med prick betyder skip/slipstitch).
  • Sticka 740 varv, med färgbyte vartannat varv. Avsluta med fyra varv slätstickning, maska av. 
  • Montering; sy ihop ena långsidan från nederkanten. Lämna en öppning  för hals som är ungefär en tredjedel av sidans längd.




9 kommentarer:

  1. Så fint. Det där mönstret var verkligen värt att upprepa.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Pamela du styrer bare strikkemaskinen,især det tredje billede viser en tredimensionel figur

    SvaraRadera
  4. Denna design är fantastiskt! Jag älskar din stil. Fulvia.

    SvaraRadera
  5. Tak for dejlig inspiration, det ser så godt ud.

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag tycker att ponchon är så fin!!!!!
    Jag kan inte sticka. Inte skulle man kunna få köpa en lika stickad poncho
    av dig? Vore så snällt. Min mail:miap@live.se
    Mvh Mia

    SvaraRadera