måndag 18 april 2016

Tuck från öst




 Gammal mönsterbok från .ru  hittad här. Dessa lite kryptiska mönster får mig att gå igång på tuck igen. Något oskarpa diagram, men de går att klura ut;








Och så börjar jag gräva bland mina egna tuck och skip-mönster; det finns många. Väldigt roliga att göra i DesignaKnit. Jag har en metod som är enkel och där man hela tiden har koll på hur det färdiga resultatet kommer att se ut. Jag börjar med att skapa som fairisle för att se färgerna och lägger till symbolen för tuck/skip på slutet. I det här tidigare inlägget har jag försökt förklara arbetsgången. 
Exempel på egna tuckmönster nedan.














2 kommentarer:

  1. I very much would like to understand how to do the Russian diagrams. I have doubled the image, added the 2 rows of color but haven't been able to figure out how to modify the chart in DAK to get the pattern. Any assistance would be appreciated. Thank you

    You do lovely work

    SvaraRadera
  2. Punktet i systemet betyder att nålen trycks till den främre icke-arbetspositionen ... Till höger är bokstäverna A, B, C olika färger av garn ... Figurerna 2p, 4p och så vidare är antalet rader som måste stickas i en viss färg ... Att veta Rader och färger av garn kan göras för DAK ... Jag hoppas att detta kommer att hjälpa dig ... Jag har en bok med dessa mönster och jag har DAK8 ...
    The point in the scheme means the Needle is pushed to the front non-working position ... On the right, the letters A, B, C are different colors of yarn ... Figures 2p, 4p and so on are the number of rows that must be knitted in a certain color ... Knowing Rows and colors of yarn can do this for DAK ... I hope this helps you ... I have a book with these patterns and I have DAK8 ...

    SvaraRadera