tisdag 7 juni 2016

Långlivade tröjor och funderingar om kant




 På besök hos dottern ser jag mina gamla stickade alster, fortfarande i bruk. Koftan ovan är så utnött att den snart uppslukas av naturen. Stickade den på hålkortsmaskin någon gång på 90-talet. Något slags grenmönster i entrådigt ullgarn.

Jag färgade också mycket garn själv på den tiden. Mest bomullsgarn, omknutet och doppat i olika batikbad så att det blev flammigt, som det i barntröjan här under.


Under bilturen genom det sommarfagra landet stannar vi till i en hantverksbutik. Jag förundras över de vackra tröjorna och priserna är oförskämt låga. De är från Estland, säger butiksinnehavaren. Handstickade som det ser ut och väldigt välgjorda. Jag förundrar mig särskilt över de vackra kanterna. Undrar om man kan få till något liknande på maskin ? Underst ett första försök, ska utforskas vidare !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar