onsdag 12 april 2017

Sommarmössor med mosaikmönster



Nu behöver barnbarnen små lätta mössor i bomull. Lätta att sticka och roliga att prova mönster och färger på.
Jag gillar ju särskilt mosaikmönster, det vill säga skip/tuck  med två färger. En stor inspirationskälla är Barbara Walker och hennes mönsterskatt, som bland annat finns fint samlade i den här boken.


Här har jag hittat massor och har ännu mer som väntar på att bli "översatt" till DesignaKnit. Metoden jag använder har jag beskrivit tidigare, se bland det här inlägget. Det tar mig inte många minuter att föra över ett mönster och göra det färdigt att sticka i tuck eller skip. Ibland ändrar jag lite på de mönster jag plockar från Barbara Walker och ibland, som här, använder jag det rakt av. Eftersom det bara har en överhoppad maska i taget så lämpar det sig lika bra för skip som tuck.



Gröna mössans mönster är en egen variant.
 Själva modellen  är superenkel. Upplägg med  var tredje nål i vila, rakt cirka 20 varv innan alla nålar dras ut i arbetsläge och stickas över. Sedan mönster med färgbyte vartannat varv i sisådär 60 - 90 varv beroende på storlek. Därefter randigt på minskat antal nålar, typ var fjärde bortplockad plus minskad maskstorlek i typ sex varv. Sedan minskat till varannan nål, fyra varv och så avslutar jag med att dra en garnände genom de återstående maskorna samtidigt som jag plockar av dem från nålarna. Sedan är det bara att dra ihop toppen och sy sömmen ner och eventuellt uppviket om man har glömt att hänga upp det efter vägen.




Fler mosaikmönster inspirerade av Barbara Walker, några lite ändrade:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar