söndag 26 november 2017

Julmarknads - spets


Nej, jag står inte på någon julmarknad och säljer spetsar - jag bara stickar provlappar.
Ju mer jag håller på desto mer gåtfullt blir det, det vill säga även om jag nu kan hitta på och konstruera mönster som går att sticka som spets så har jag ingen aning om resultatet kommer att se ut förrän jag provstickar. Det är nog så det är med spets, bara att följa reglerna och pricka i några rutor (mer om det i ett följande inlägg).  Sedan sticka och se hur det blir.
Dagens testmönster får heta julmarknad, mest för att ska ha en chans att komma ihåg när jag gjorde dem så att de möjligtvis går att hitta på datorn.




2 kommentarer:

  1. Den översta tyckar jag väldigt mycket om. Jag kommer inte att sticka spets med dak. Jag har spetssläde till Silver Reed 210 och 270. Det måste väl vara möjligt att hitta ett hålkortsmönster, som liknar detta. Jag blir ju sugen på spets.

    SvaraRadera
  2. Hej Bibbi! Till min SR 840 har jag en spetssläde, men den tappar maskor i ena riktningen och jag har aldrig blivit vän med den. Men i princip ska det gå att sticka detta mönster även på SR, med inställnigen Fashion Lace. Jag tror att man också behöver spegelvända rapporten eftersom släden startar i motsatt sida på SR och eventuellt behöver man se över antalet tomma varv mellan omgångarna med svarta rutor. Testa och kör, något slags mönster blir det förhoppningsvis.

    SvaraRadera