lördag 30 december 2017

Mera spets; variationer av Granen lace




Variationer av spetsmönstret Granen lace. I mönstret ovan har jag minskat avståndet mellan partierna med hål; mera hål och mindre trianglar med slätstickning blir resultatet. En mer skir spets, om man önskar sig det. Men man kan önska sig annat också och ibland är DesignaKnit alldeles för lätt att arbeta i när det bjuds på så enkla grepp för att förändra ett mönster. Första varianten av Granen lace, som jag använde till halsduken i förra inlägget , är det på bilden nedan.

Sedan har jag fortsatt testa; vad händer om man placerar "granarna" det vill säga trianglarna rakt ovanför varandra? Resultatet ser ni nedan. Överst på den provlappen syns också vad som händer om man speglar den varianten horisontellt; då bildas romber med hål.



Under arbetets gång upptäckte jag hur "grenarna" förändras om jag börjar rapporten med ett tomt varv,  i stället för som i rapporten ovan ett varv med svarta rutor. Effekten blir då att maskorna som ska bilda hål lyfts in mot mitten och "granen" får en mjukare form. Hm, bra att hålla koll på i fortsättningen! 




Favorit, till slut,  blev den här varianten av mönstret där granarna är förskjutna så att det bildas en fin sicksackslinga med slätstickning mellan dem. Det mönstret ska jag använda mig av i ett kommande projekt!
Kanske fortsätter jag också att använda svart garn, vilket är en utmaning i sig, men risken för att garnet ska brist minimeras av att jag kör med två trådar tunt garn i en hållbar kvalité.





2 kommentarer:

  1. happy new year! great exploration, thnx for sharing.

    SvaraRadera
  2. Thank you Neki and a Happy New Year! I hope for a good knitting year for us!

    SvaraRadera